آيت‌الله مصباح:پايبندي به ولايت فقيه مراتب دارد
آيت الله مصباح يزدي تأکيد کرد: در پايبندي به ولايت فقيه مراتبي وجود دارد، نبايد توقع داشته باشيم همه در يك سطح باشند و اگر با كسي اختلاف سليقه داريم، نبايد او را طرد كنيم.


به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي آيت الله مصباح يزدي در ديدار عليرضا زاكاني، دبيركل و تعدادي از اعضاي شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي با بيان اينكه كساني كه در مكتب امام تربيت شده اند و از آموزه هاي امام استفاده كرده اند به مساله همكاري توجه دارند، اظهار داشت: اگر با كسي اختلاف سليقه داريم، نبايد موجب شود او را طرد كنيم.

رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(س) با بيان اين كه قبول ولايت فقيه، قبول شريعت، دين و اسلام است، اظهار داشت: در پايبندي به ولايت فقيه مراتبي وجود دارد، نبايد توقع داشته باشيم همه در يك سطح باشند و آنهايي كه در اين مساله دچار ضعف هستند، طرد شوند.

وي به ويژگي حركت امام اشاره كرده و افزود: در سايه رهبري هاي امام خميني(س) بسياري از معارف دين كه مغفول و مجهول مانده بود، و نه تنها به آنها عمل نمي شد بلكه در فكر هم متروك شده بود، شناخته شده و اسلام و تشيع به اصل آن نزديك شد در حالي كه قبل ازآن اين معارف مورد غفلت واقع شده بود. آثار و بركات رهبري امام در جامعه ما ريشه دوانده و طوفان هاي سنگين هم نتوانسته آنها را تكان دهد. اين شجره در برابر فتنه هاي گوناگون علي الخصوص فتنه هاي اخير به خوبي مقاومت كرده است و بايد در صدد شكرگزاري براي اين نعمت باشيم. قرآن به ما آموزش مي دهد كه آن چه را ياد مي گيريد آموزش دهيد.

رئيس مؤسسه امام خميني(س) با بيان اين كه جامعه به رغم ويژگي هاي خاص و مطلوب و نقاط مثبت، خواه يا ناخواه از نقاط ضعف رنج مي برد و اين طبيعي است، اظهار داشت: انتظار جامعه اي بدون ضعف، انتظار بي جايي است. در جامعه هم جنين است و خداوند هيچ دونفري را مثل هم نيافريده است. از زيبايي هاي يك نقاشي است كه يكنواخت نباشد.

آيت الله مصباح افزود: براساس تفاوت درجات افراد در جامعه، بايد همكاري داشته باشم و بدون همكاري زندگي معنا ندارد و هرچه يك همكاري گسترده تر باشد نتايج بهتري حاصل خواهد شد. وقتي قرآن را مي خوانيم، متوجه اين مي شويم كه به اين مقولات پرداخته شده است. چه آن اياتي كه مي فرمايند «واعتصموا به حبل الله جميعا و لا تفرقوا» و چه آن آياتي كه مذمت مي كند تفرقه را مانند « فَرَّقُواْ دِينَهُمْ وَكَانُواْ شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ» و چه آن آياتي كه اختلاف را داراي عقوبت الهي مي داند «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَي أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُون» و مي گويد بپرهيزيد از اختلاف در جامعه و يا آياتي مانند تعاونوا علي البر و التقوي. كليه دستورات اجتماعي اسلام براي آن است كه يكديگر استفاده كنند. از يك طرف رفيق خوب يك نعمت است و از طرف ديگر انسان نزول مي دهد. اگر دونفر به هم نزديك تر باشند امكان همكاري آنها بيشتر است.

وي ادامه داد: عقد اخوت در صدر اسلام هم از اين باب است و تناسب روحي افراد باعث اين موضوع است. پيامبر(ص) با اميرالمومنين(ع) و ابوذر و سلمان اين عقد اخوت را بسته اند. روايت داريم كه سلمان از لحاظ ايمان به جايي رسيده بود كه ابوذر نرسيده ولي نزديكترين افراد از لحاظ ايمان و تقوا به يكديگر بودند.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اين كه اين يك واقعيت است كه مراتب اخلاص، ايمان، پايبندي به ارزشها و وابستگي به امور دنيوي و پست ها و لذت ها بسيار متفاوت است، اظهار داشت: كساني هستند كه از لحاظ عبادي نسبت به عبادات و مناسك بسيار علاقه مند هستند و روزها و شب ها را صرف قرائت قرآن و عبادت مي كنند، اما پاي احكام شرعي مي رسد، مي لنگند؛ عده اي هم هستند كه در امور اجتماعي و عاطفي و خدمت به مردم قوي هستند ولي نمي توانند حمد و سوره را درست بخوانند.

ايشان در ادامه افزودند: همكاري هايمان را بايد در بخشي صرف كنيم كه نزديك به ما هستند ولي نبايد باقي نفرات را طرد كرد.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه كساني كه در مكتب امام تربيت شده اند كه همان آموزه هاي انباء است و از آموزه هاي امام استفاده كرده اند به مساله همكاري توجه دارند، اظهار داشتند: اگر با كسي اختلاف سليقه داريم، نبايد موجب شود او را طرد كنيم. شايد وي هم بتواند به اندازه خود خدمت كند.

عضو خبرگان رهبري در پايان با بيان اين كه ما تافته جدا بافته نيستيم، اظهار داشتند: در درون بسياري از ما نقاط ضعف وجود دارد؛ بر اين اساس نبايد نقاط ضعف ديگران را بسيار بزرگ ديد و نقاط ضعف خود را ناديده گرفت.

ايشان اضافه كردند: اما در عين وجود تفاوت ها و اختلاف ها، همكاري و همدلي براي يك جامعه لازم و ضروري است. اگر گروهي از خط قرمزها رد شد بايد در مقابل آنها بايستيم و به آنها بگوييد ما با دشمنيم تا به خط توحيد برگرديد. « قَدْ كَانَت لَكُم أُسوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَومِهِم إِنَّا بُرَءاؤا مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغضَاء أَبَدًا حَتَّي تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ».

رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) در ادامه گفت: بايد تبري و تولي در كنار هم باشند. كساني كه از رافت اسلامي حرف مي زنند شوخي مي كنند، زيرا اسلام در كنار رافت، برائت هم دارد واين دو بايد با هم در كنار هم باشند. با كساني مي توانيم همكاري كنيم كه اصول ما را پذيرفته باشند و اين اصول اسلام، انقلاب، شرع و ولايت فقيه به عنوان نايب امام زمان(عج) مي باشد.

عضو خبرگان رهبري تصريح كردند: ولايت فقيه خط قرمز ماست و با كساني مي توانيم در نظام همكاري كنيم كه اين اصل را قبول داشته باشند.

آيت الله مصباح يزدي ادامه دادند: افراد و گروه ها از جهات مختلفي با هم تفاوت هايي دارند و اختلاف سليقه ها وجود دارد؛ البته اين اختلاف ها بايد باشد و پذيرفته شده است و جاي سرزنش ندارد. امروز در بعضي از بخش ها افرادي نفوذ كرده اند كه اصل نظام را هدف قرار داده اند كه اصل نظام هم اسلام است. بايد اينها را شناخت و راه هاي نفوذ آنها را شناسايي و بست. اين موضوع از صدر اسلام وجود داشته و امروز هم وجود دارد. امروز بايد سلمان، ابوذر، مقداد و ... داشته باشيم. بايد سعي كنيم كساني بر سر كار بيايند كه برآيند مثبت داشته باشند.

ايشان با بيان اين كه بايد ميان خودي ها و غيرخودي ها تفاوت قائل شد، اظهار داشتند: بايد حساب كساني كه نماد كلي ايدئولوژي ما را قبول ندارند از كساني كه در اين زمينه دچار ضعف هستند، جدا كنيم، والا ضربه مي خوريم. اگر اين امر صورت نگيرد، در درون نفاق ايجاد مي شود؛ نفوذي ها وارد مي شوند و رفته رفته همه چيز را عوض مي كنند و اين خطري است كه امروز احساس مي شود.

آيت الله مصباح يزدي افزودند: شيطان خوب ياد داده است، كه آرام آرام كار كنند، ابتدا چيزهايي را مي گفتند كه حساسيت ايجاد نمي كرد، امّا كساني كه تيزبين بودند، حساس شدند و معلوم شد، كاسه اي زير نيم كاسه است.

رييس موسسه امام خميني (ره) با بيان اين كه هميشه بايد سعي كنيم، اصلح نسبي را برگزينيم و روي كار آوريم، اظهار داشتند: هرجا كه ضربه اي به نظام وارد شده؛ به واسطه ضعف در باورهاي اسلامي بوده است و همين ضعف موجب شده نسبت به نمادها و ارزش هاي نظام بي مهري صورت گيرد.

ايشان، نگاهي به تاريخ انقلاب اسلامي را نشان گر اين مساله دانسته و اظهار داشتند: اگر در مجموعه اي، يكي دو نفر خورده شيشه داشته باشند و نسبت به ارزش ها و اسلام باور نداشته باشند و يا با اين باورها پوششي براي خود درست كرده باشند، به نظام و انقلاب ضربه زده اند. خداوند با كسي شوخي ندارد، هركس بيشتر طالب حق باشد و پايبندي بيشتري به دين و اسلام داشته باشد، خداوند هم كمكش مي كند.

معظم له با اشاره به اين كه رفاقت ها، خويش و قومي ها راه بجايي نمي برد و ملاك ما بايد همسويي در حق باشد، اظهار داشتند: با كساني بيشتر ارتباط برقرار كنيم كه حق را بشناسد؛ بنابراين نبايد مسائل احساسي و عاطفي ما را از حق باز بدارد.

آيت الله مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنان خود گفتند: مردم ما از آنچنان رشد و صلاحيتي برخوردار هستند كه هم امام راحل شهادت دادند كه ملت ما از مردم حجاز در زمان پيامبر(ص) و مردم عراق در زمان اميرالمؤمنين(ع) وفادارترند؛ مقام معظم رهبري هم شهادت دادند كه مردم پس از رحلت امام، راه ايشان را ادامه داده اند؛ اين افتخار بسيار بزرگي است كه نصيب ملت ما شده است.

ايشان افزودند: سعي كنيم حق را شناخته و به آن پايبند و وفادار باشيم. رفاقت، خويش و قومي، همشهري، هم قومي، هم صنفي، هم حزبي و اين هم ها راه به جايي نمي برد. هم سويي در حق ملاك است. با كساني ارتباط بر قرار كنيم كه حق را بيشتر شناخته اند. ماهم در سايه پيروزي حق پيروز خواهيم داشت. اگر ملاك حق نباشد شكست خورده ايم. با نگاهي به حوادث 6 تا 7 سال پيش خواهيم ديد كه در جايي كه حق ملاك بوده است پيروز شده ايم. بايد ببينيم ما تابع حق هستيم يا خير و ملاك بايد حق باشد. همانطور كه در آيه شريفه سوره عصر مي خوانيم «و تواصوا بالحق».
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :

موضوع :
اخبار ,  ,